marți, 22 septembrie 2009

Vedere de la 1900 de pe Valea Crisului Alb

Vata de Jos /Alvacza, klimatikus es kenes gyogyfurdo

Az Arad-csanadi vasutak korosvolgyi vonala

Editor: -
Obs:
nedivizata, circulata 16 jun.1900 -Gurahoncz- Kis-Jeno


Este vorba de o carte postala clasica, nedivizata, circulata la 16 iunie 1900 de la Gurahoncz (astazi Gurahont, jud.Arad) la Kis-Jeno (astazi Chisineu Cris, jud.Arad), timbru de 4 Filler intact .

Aceasta carte postala prezinta un colaj de trei vederi infatisand fiecare cate un aspect din localitatea Alvacza (astazi Vata de Jos, jud.Hunedoara, statiune balneo-climaterica renumita si in acea vreme), sub titlul:

Alvacza, klimatikus es kenes gyogyfurdo

Alvacza, bai climaterice şi sulfuroase

In zilele noastre, Vata de Jos este o statiune balneoclimaterica permanenta situată în partea de nord-vest a Depresiunii Brad, la 233 metri altitudine, la poalele de nord ale Munţilor Metaliferi şi cele de sud-vest ale Munţilor Zarand, pe cursul superior al Crişului Alb, la 58 km nord-vest de municipiul Deva, 19 km de Brad si 12 km de Tebea. Principala atractie o constituie apele termale si minerale, care au calitati terapeutice deosebite, izvoarele din zona fiind bogate in calciu, sulf, sodiu, magneziu,clor, fiind hipotone si usor radioactive Temperatura apelor termale este cuprinsa intre 35 si 38,5 grade Celsius.

De mai mare interes pentru noi este insa prima fotografie din cele trei, care, asa cum specifica si editorul, ne prezinta:

Az Arad-csanadi vasutak korosvolgyi vonala

Linia de cale ferată Arad-Cenad de pe Valea Crisului “

Pentru ne face o imagine mai completa asupra contextului istoric, consideram necesara o scurta aplecare asupra genezei si circumstantelor in care a fost construita aceasta linie de cale ferata.

In 26 iunie 1876 ia fiinta Societatea “Caile ferate Arad-Valea Crisului SA” (“Arad Korosvolgy Vasut Rt”) , in scopul construirii unei linii de cale ferata pe traseul Arad-Santana-Siria-Ineu.Era prima societate de cale ferata de interes local din Regatul Ungariei de atunci.Mai mult decat atat, a fost constituita cu capital integral privat, fara nici o contributie a statului. La terminarea ei, s-a demonstrat ca este posibila construirea unei cai ferate de interes local fara ajutorul statului, doar prin contributia actionarilor care au girat cu propria avere.

La 1 februarie 1877 a fost dat in folosinta traseul de 41 km Arad-Pancota si la 12 mai 1877 tronsonul de 21 de km de la Pancota la Ineu.In 25 septembrie 1881 s-a predat si segmentul Ineu–Sebis, in lungime de 27 km .
In 1886 se realizeaza fuziunea cu societatea “Caile ferate Arad-Cenad SA”(“Arad es Csanadi Vasut Rt”) care fusese infiintata anterior pentru a construi linia ferata Arad-Mako.Noua societate rezultata in urma acestei fuziuni se va numi “ Caile Ferate Unite Arad-Cenad Sa” (“Arad es Csanadi egyesult Vasutak Rt”) si va avea sediul la Arad.

Aceasta noua societate va continua lucrarile de extindere a liniei ferate in amonte pe valea Crisului Alb, la 5 decembrie 1889 fiind dat in exploatare tronsonul Sebis-Gurahont (22,6 km), pentru ca mai apoi, la 6 decembrie 1896 sa fie dat in exploatare ultimul tronson , cu orasul Brad ca si capat de linie.

Dupa razboi, in anii ’20 calea ferata Arad -Brad a fost trecuta in proprietatea statului roman, Ministerul Comunicatiilor fiind autorizat sã ia în exploatare toate cãile ferate particulare de pe teritoriile alipite (Ardeal, Banat, Crisana, etc.)

Statia Vata se afla la 19 km de Brad si 148 km de Arad, in aria tronsonului de cale ferata dat in folosinta in 1896, odata cu finalizarea liniei Arad-Brad. Prin prisma celor aratate mai sus se poate trage concluzia ca fotografia surprinzand trenul in statie si peronul garii intesat de calatori a fost facuta la cel mult 4 ani de la darea in folosinta a caii ferate, respectiv a statiei aferente, reprezentand un document extrem de interesant pentru istoricul zonei si al caii ferate in sine.

Din pacate, in prezent linia Santana-Brad, facand parte din Regionala CFR Timisoara -Sectia 317, se afla in pragul desfiintarii dupa mai bine de 100 de ani de activitate neintrerupta.


Placa aniversara statia CFR Brad, la implinirea a 100 de ani

de la darea in exploatare a liniei Santana-Brad, 1896-1996.